ŠKOLNÍ PORADENSKÉ PRACOVIŠTĚ (ŠPP)
školní rok 2024-25
Škola využívá tzv. Individuální výchovný program k řešení rizikového chování žáků. Jde o strukturovaný postup doporučený ministerstvem školství pro řešení problémů jako je např. neplnění práce, nevhodné, vulgární nebo agresivní chování ke spolužákům a učitelům, ničení majetku školy, užívání OPL apod.
Při opakovaných problémech tohoto typu se budou konat individuální schůzky s žákem a s žákem a rodiči, kde se problém přesně specifikuje. Škola, žák i rodiče se domluví na tom, co může každá ze stran udělat pro to, aby došlo k nápravě. Konají se kontrolní schůzky, kde je průběžně zhodnocováno, zda dochází ke zlepšení. Žák ví, co není správné a jak může svoji situaci zlepšit. Ví, na koho se může obrátit. Vše je stručně a přehledně zaznamenáno na jednoduchém formuláři. Program může trvat různě dlouhou dobu od jednoho měsíce po celý školní rok. Na závěr programu se zhodnotí na osobní schůzce, zda došlo ke zlepšení situace.
Individuální výchovný program otevírá prostor ke vzájemnému dialogu a jednotnému přístupu všech zúčastněných. Věříme, že tento přístup pomůže řešit rizikové chování ve prospěch žáků, rodičů i školy.
Školní poradenské pracoviště (dále jen ŠPP) je zakotveno ve vyhlášce č. 72/2005 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních a vyhlášce 27/2016 o vzdělávání žáků s SVP(speciálními vzdělávacími potřebami).
ŠPP na Základní škole, Česká Skalice, okres Náchod je tvořeno zástupci vedení školy, výchovnými poradci, metodikem prevence, školním speciálním pedagogem a školním psychologem, kteří úzce spolupracují s třídními učiteli a ostatními pedagogy. Všichni zástupci ŠPP se scházejí 1x za 14 dní na společné schůzce.
Služby ŠPP zajišťují:
Ředitelka školy: Mgr. Iveta Beranová
Zástupkyně školy: Mgr. Iveta Macháčková, e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Mgr. Blanka Míková, e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Výchovný a kariérový poradce: Mgr. Jiřina Kaválková, e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Metodik prevence: Mgr. Eva Posnarová, e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Mgr. Regina Plašilová, e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Školní speciální pedagog: Mgr. Jana Karvaiová, e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Mgr. Ivana Dvořáková, e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Konzultace lze domluvit na tel. čísle: 491 451 137 nebo e-mailem
Školní psycholog (externí pracovník): Mgr. Petra Lišková, 728750526 petra.fe
TERMÍNY V ZŠ:
7. a 26. listopad 2024, 5. a 13. prosinec 2024, 10. a 21. leden 2025,
7. a 18. únor 2025, 14. a 28. březen 2025, 4. a 15. duben 2025,
16. a 27. květen 2025, 6. a 20. červen 2025
Školní speciální pedagog
Mgr. Jana Karvaiová e-mail:Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Konzultace pro rodiči kdykoli po domluvě přes tlf: 774 153 157, 774 153 500 popř. e-mail
Školní speciální pedagog vykonává činnosti zaměřené na odbornou podporu integrovaných žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a všech ostatních žáků, kteří potřebují speciálně pedagogickou podporu a péči založenou na krátkodobých či dlouhodobých podpůrných opatřeních. O činnostech vede písemnou dokumentaci v souladu se zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů ve znění pozdějších předpisů.
- Depistážní činnosti
- Vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a konzultace o těchto zjištěních s poradenskými zařízeními. A to na základě informovaného souhlasu zákonných zástupců.
- Diagnostické a intervenční činnosti
- a) Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáka (shromažďování údajů o žákovi, včetně anamnézy osobní a rodinné), analýza získaných údajů a jejich vyhodnocení.
- b) Vytyčení hlavních problémů žáka, stanovení individuálního plánu podpory v rámci školy a mimo ni (druh, rozsah, frekvenci, trvání intervenčních činností).
- c) Realizace intervenčních činností, tj.
- provádění, event. zajištění krátkodobé i dlouhodobé individuální práce se žákem (speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, činnosti reedukační, kompenzační, stimulační),
- provádění, event. zajištění speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, činností reedukačních, kompenzačních, stimulačních se skupinou žáků,
- participace na vytvoření individuálního vzdělávacího plánu (v kooperaci s třídním učitelem, učitelem předmětu, s vedením školy, se zákonnými zástupci žáka, se žákem a s ostatními partnery podpůrného týmu uvnitř a vně školy),
- průběžné vyhodnocování účinnosti navržených opatření, dle potřeby navržení a realizace úprav,
- úpravy školního prostředí, zajištění speciálních pomůcek a didaktických materiálů,
- zabezpečení průběžné komunikace a kontaktů s rodinou žáka (se zákonným zástupcem),
- speciálně pedagogické poradenské intervence a služby pro žáky, zákonné zástupce a pedagogy školy,
- participace na kariérovém poradenství-volba vzdělávací cesty žáka-individuální provázení žáka
- konzultace s pracovníky specializovaných poradenských a dalších pracovišť
- Metodické a koordinační činnosti
- Příprava a průběžná úprava podmínek pro integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole - koordinace speciálně pedagogických poradenských služeb na škole. Spolupráce se všemi subjekty v rámci školního poradenského pracoviště.
- Kooperace se školskými poradenskými zařízeními a s dalšími institucemi a odbornými pracovníky ve -prospěch žáka se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Metodické činnosti pro pedagogy školy-specifika výuky a možnosti žáků dle druhu a stupně zdravotního postižení, návrhy metod a forem práce se žáky - jejich zavádění do výuky, instruktáže využívání speciálních pomůcek a didaktických materiálů.
- Koordinace a metodické vedení pedagogických asistentů ve škole.
- Dokumentace případů a její zajištění v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů, administratrativa
Výchovný a kariérový poradce
Mgr. Jiřina Kaválková email Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript., konzultační hodiny po předchozí domluvě
Výchovný a kariérový poradce má na starosti několik oblastí. V rámci kariérového poradenství se zabývá profesní orientací vycházejících žáků, spoluprací se středními školami a učilišti v regionu a volbou střední školy vycházejících žáků. Organizuje exkurze a besedy související s profesní orientací a trhem práce. Dále také dohlíží na včasné a správné vyplnění přihlášek na SŠ a vede evidenci přijatých žáků. Zprostředkovává předání zápisových lístků žákům a vede jejich evidenci.
Výchovný poradce rovněž eviduje žáky s výchovnými problémy, vyhodnocuje neomluvenou absenci žáků a vede výchovné komise školy. Spolupracuje v rámci školního poradenského pracoviště s vedením a ostatními členy týmu na řešení a šetření problémů v oblasti výchovně vzdělávacího procesu.
Výchovný poradce také zpracovává plán výchovného poradce na daný školní rok a aktualizuje dokumenty týkající se práce výchovného poradce – dlouhodobý plán kariérového poradenství a školní řád.
Metodik prevence
Mgr. Eva Posnarová, 774 153 157, e-mail Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
Mg. Regina Plašilová, Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
- Kontrola tvorby a kontrola realizace preventivního programu školy.
- Koordinace a participace na realizaci aktivit školy zaměřených na prevenci záškoláctví, závislostí, násilí, vandalismu, sexuálního zneužívání, zneužívání sektami, prekriminálního a kriminálního chování, rizikových projevů sebepoškozování a dalších sociálně patologických jevů.
- Metodické vedení činnosti pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence sociálně patologických jevů (vyhledávání problémových projevů chování, preventivní práce s třídními kolektivy apod.).
- Koordinace vzdělávání pedagogických pracovníků školy v oblasti prevence sociálně patologických jevů.
- Koordinace spolupráce školy s orgány státní správy a samosprávy, které mají v kompetenci problematiku prevence sociálně patologických jevů, s metodikem preventivních aktivit v poradně a s odbornými pracovišti (poradenskými, terapeutickými, preventivními, krizovými a dalšími zařízeními a institucemi), které působí v oblasti prevence sociálně patologických jevů.
- Kontaktování odpovídajícího odborného pracoviště a participace na intervenci a následné péči v případě akutního výskytu sociálně patologických jevů.
- Shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči specializovaných poradenských zařízení v rámci prevence sociálně patologických jevů v souladu s předpisy o ochraně osobních údajů.
- Vedení písemných záznamů umožňujících doložit rozsah a obsah činnosti školního metodika prevence, navržená a realizovaná opatření.
- Zajišťování a předávání odborných informací o problematice sociálně patologických jevů, o nabídkách programů a projektů, o metodách a formách specifické primární prevence pedagogickým pracovníkům školy.
- Prezentace výsledků preventivní práce školy, získávání nových odborných informací a zkušeností.
- Vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence sociálně patologických jevů (orgány státní správy a samosprávy, střediska výchovné péče, poradny, zdravotnická zařízení, Policie ČR, orgány sociální péče, nestátní organizace působící v oblasti prevence, centra krizové intervence a další zařízení, instituce a jednotliví odborníci).
- Vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem či projevy sociálně patologického chování, poskytování poradenských služeb těmto žákům a jejich zákonným zástupcům, případně zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště (ve spolupráci s třídními učiteli).
- Spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů spojených s možností rozvoje sociálně patologických jevů u jednotlivých žáků a tříd a participace na sledování úrovně rizikových faktorů, které jsou významné pro rozvoj sociálně patologických jevů ve škole.
INFORMACE O ČINNOSTI ŠKOLNÍHO PSYCHOLOGA NA ŠKOLE
Vážení rodiče,
v naší škole působí školní psycholog. Vykonává samostatnou poradenskou činnost, která není přímou vzdělávací činností školy. Jedná se o komplexní službu žákům, jejich rodičům a pedagogům, která vychází ze standardních činností vymezených ve vyhlášce č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů.
Školní psycholog vykonává činnosti konzultační, poradenské, diagnostické, metodické a informační. Zaměřuje se na odbornou podporu žáků s problémy a všech ostatních žáků, kteří potřebují individuální podporu a péči založenou na krátkodobých či dlouhodobých podpůrných opatřeních. Mimo práci s jednotlivými klienty se orientuje také na školu jako sociální systém a snaží se v ní svými intervencemi podporovat zdravé klima, které usnadňuje procesy učení žáků a přispívá ke kvalitě vzdělávání. Spolupracuje s učiteli, se školním speciálním peagogem, výchovným poradcem, metodikem prevence i s asistenty pedagoga, vždy v zájmu žáků dané školy. O svých činnostech vede písemnou dokumentaci v souladu s předpisy v oblasti ochrany osobních údajů a etickým kodexem školního psychologa.
V rámci metodické pomoci pedagogům se podílí na vytváření podmínek k maximálnímu využití potenciálu dítěte a pro snížení školní neúspěšnosti. Za tímto účelem může realizovat i konzultace a metodická setkání s pedagogy, může být též přítomen ve vyučovacích hodinách.
Nedílnou součástí práce školního psychologa je i individuální podpora konkrétním žákům, v takovém případě se služba realizuje vždy s písemným informovaným souhlasem zákonného zástupce.
Školní psycholog má stanoveny konzultační hodiny dle jeho možností, ve kterých je obvykle dostupný v prostorách, které jsou vyhrazeny pro poskytování poradenských služeb. Denní doba poskytování poradenské služby se řídí charakterem této služby, potřebami žáků, zákonných zástupců a učitelů.
O konzultaci se školním psychologem mohou požádat i rodiče. Viz kontakt výše.
Podpora nadání v Základní škole Česká Skalice
Školní speciální pedagog má za úkol vytipovávat žáky s nadáním. A to i v spolupráci s organizacemi, kde se může projevit více než ve škole nadání manuální, pohybové a umělecké.
Diagnostika
Metodou vyhledávání jsou: náslechy ve třídách, konzultace a doporučení od učitelů, depistážní šetření, anamnestické rozhovory s rodiči. Škola nemá přístup ke klasickým diagnostickým nástrojům. Vlastníme pouze IDENU a je možnost využívat depistážní sledování dle Bednářové nebo CGS (v 1. ročníku) nebo NOMI u mladšího věku do 5. ročníku.
Jiné nástroje zatím školám poskytnuty nebyly. Dále je možná spolupráce se ZUŠ k vyhledání talentů v oblasti umění. O sportovně (pohybově ) nadaných se dozvíme jen od rodičů.
Vzdělávání DVPP
Cílem je proškolení velké části učitelů k rozpoznání nadaných a jejich zvláštností. Je to však dobrovolná činnost vyučujících, zda svou pozornost zaměří také tímto směrem.
Další podpora nadaných
Ve škole není v současnosti školní psycholog, který by řešil některé nestandardní typy chování nadaných žáků. Tuto činnost zatím má na starosti školní speciální pedagog, který v případě posouzení potřeby odkáže rodiče na klinického psychologa. Pomoc s metodikou vzdělávání nadaných hledáme i u externích odborníků a institucí. Tedy v případě problémů se obracíme tímto směrem a necháme si poradit.
Vzdělávání, organizace a metody
V naší škole nyní preferujeme model:
Vytahované studijní skupiny
Obecná charakteristika tohoto modelu a jeho aplikace v naší škole:
- Žáci jsou ve své kmenové třídě pouze na výuku, která odpovídá skutečným společným potřebám (základní výklad, výchovy, třídnické hodiny, ověření osvojení základního učiva). Na ostatní hodiny odcházejí do studijních skupin. Organizačně jde především o dělení na tzv. hlavní předměty: matematika, jazyky, informatika. Ve skupině se scházejí žáci z jednoho paralelního ročníku. Přiřazen může být žák, který dle doporučení PPP může chodit na některý předmět do vyššího ročníku. Dělení je uskutečňováno od 4.ročníku.
Skupiny žáků jsou prostupné v obou směrech, tzn. žák, který byl formou depistáže doporučen do skupiny náročnější, může přejít do skupiny méně náročné apod.
Podpůrná opatření vykonávaná školou
PO 1
Obohacování učiva (dílčích výstupů) nad rámec školního vzdělávacího programu, formy obohacování se volí nejčastěji pro nadané a mimořádně nadané podle charakteru jejich nadání. Cílem tohoto postupu je učivo prohloubit, rozšířit a obohatit o další informace, stimulovat procesy objevování a vyhledávání dalších souvislostí a vazeb, které dané téma nabízí. Výstupy se neupravují. Dále je využíváno mimoškolních aktivit, především exkurzí. Rodičům jsou doporučovány mimoškolní aktivity formou kroužků.
PO2
Po vyšetření žáka v PPP je možné vypracovat IVP. I nadále se nepředpokládá zásadní změna ve výstupech. Tyto úpravy výstupů stanovených v ŠVP mají charakter modifikace – nejedná se o tvorbu výstupů nových, dalších. Modifikace výstupu spočívá v tom, že v něm obsažená mentální úroveň se aplikuje na jiný obsah (například místo převyprávění obsahu pohádky může žák převyprávět obsah encyklopedického hesla). Pro modifikaci výstupů ŠVP se bude využívat i vzájemných vazeb mezi výstupy a při hledání tematického zaměření obohacování zohledňovat nabídku témat uvedených u jednotlivých tematických okruhů průřezových témat. Modifikované výstupy budou často vyžadovat i doplnění, rozšíření, či prohloubení učiva, které slouží k jejich naplňování. Při úpravách vzdělávacího obsahu je vždy nutné na tuto těsnou logickou vazbu výstupů a učiva dbát. Žák již může využívat doporučení vzdělávat se v určitém předmětu ve vyšším ročníku.
PO 3
Třetí stupeň podpory umožní realizovat při vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků výraznější změny výstupů ŠVP, než tomu bylo ve stupni druhém. Obohacováním výstupů se rozumí jak zvyšování úrovně mentálních operací, které jsou v ŠVP daným výstupem popsány, tak zařazení dalších výstupů, které v ŠVP obsaženy nejsou. Mentální náročnost těchto dalších výstupů a jejich obsahové zaměření by měly být v souladu s charakterem nadání žáka a s jeho zájmy. Opět je důležité přiřadit k příslušným výstupům takové učivo, které zvýšení jejich úrovně nebo rozšíření jejich záběru nejlépe umožní. K zajištění této podpory bývá žákovi zpravidla vypracován IVP. Toto PO již umožňuje nákup speciálních pomůcek nebo učebnic dle doporučení ŠPZ a uplatnění NFN. Žák může využívat doporučení vzdělávat se v určitém předmětu ve vyšším ročníku. Pak bude žák hodnocen podle kritérií pro vyšší ročník.
PO 4
V tomto případě se již většinou jedná o tzv. mimořádně nadaného.
Protože výrazná individualizace vzdělávacího obsahu realizovaná na tomto stupni podpory překračuje stupeň vzdělání, bude do vzdělávání těchto žáků zpravidla nutné zapojit i další pedagogické pracovníky z vyšších stupňů škol nebo experty na danou oblast. Zároveň se zde kromě forem vzdělávání uvedených v § 25 školského zákona (denní, večerní, dálková, distanční a kombinovaná) a individuálního vzdělávání žáka (§ 41 školského zákona) využijí i takové formy vzdělávání a výuky, jakými jsou např. různé typy projektové práce, mentoring, exkurze, stáže a rozličné formy vzdělávání založené na využití ICT. A opět lze využít i pomůcek s normovanou finanční náročností určených pro skupinu žáků s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu nadání a přiřazených k tomuto stupni podpory
Kontakty pro rodiče
Kontakty na organizace působící v oblasti prevence sociálně rizikového chování v našem kraji:
https://www.sipkhk.cz/infoportal/clanek/kontakty-na-organizace-v-oblasti-prevence/all